۱۳۹۵ خرداد ۲, یکشنبه

Itsenäistyminen minun kannalta

Chia Abdullahpour
Mitä itsenäistyminen tarkoittaa? Haluan selitää sitä erilaisia elämän kausia, Zaroastiaan sanoi ’’Jos itse voit tehdä oma asioita, älä anna  kenenkään tehdä niitä’’.  Ja se tarkoittaa sitä että jokaisen pitää tehdä omia asioita itse ja kun joku tekee omia asioita itse ja pärjää elämässä hän itsenäistyy. Ja minäkin olen täysin samaa mieltä hänen kanssa. Olin noin 20 vuotias kun luin tämän Zaroastian sanonta ja mietin sitä paljon ja se vaikutti elämääni ja siitä tuli minun elämän sääntö.
Itseasiassa myös minun isän elämäkin vaikutti minun elämään paljon, koska hän oli ihan leikki-ikäinen kun hänen isä ja äiti kuolivat ja hän joutui tekemään kaiken itse ja myös ei saanut mitään ominaisuutta perintönä vanhemmilta. Minä puhuin isän elämästä lyhyesti koska haluaisin kertoa, että hän itsenäistyi tai joutui itsenäistymään ihan lapsena ja hän tehnyt kaikkea omin voimin.

Lapsuudessa kun lapsi ei tarvitse vanhempien apua perus asiossa tämä lapsi itsenäistyy esim. Kun lapsi ihan itse pukee omat vaatteet päälle ja itse voi mennä vessaan ilman äidin ja isän apua ja lapsi itse voi syödä ruokaa ja itse voi solmia omat kengän nauhat, hän itsenäistyy ja se on tärkeä hänen tulevaisuudessa.
Nuori poika tai tyttö työskentelee osa aikana ja myös samaan aikaan opiskelee lukiossa tai yliopistossa se on hyvä piste sille että voin sanoa että hän itsenäistyy. Jos hän myös auttaa isää ja äitiä kotona joskus esim. Laittaa ruokaa pesee astiat ja järjestää tai siivoa oman huonen minun mielestä sellainen nuori ihminen itsenäistyy ja jopa 80% menestyy elämästä.
Aikuinen ihminen joka täyttää 18 vuotta, kun hänellä on vaimo ja lapsi ja voi elättää oma perhetta vaikka asuu vanhempien kanssa hän itsenäistyy. Päinvastoinkin se on sama kun sellainen aikuinen ei asu vanhempien kanssa ja hän asuu perheen kanssa omillaan hänkin itsenäistyy. Hän tekee kaikki lailliset asiat omassa elämässä itse ja se on aikuisen kauden tarve, että voimme sanoa että hän itsenäistyy.
Suomessa on näin sanottu että kun joku asuu omillaan hän itsenäistyy kuten Kari Merikallion kolummnista (Suomen Kuvalehti 36/2007) on kerrottu siitä. Se on suomalaisessa kulttuurissa totta, mutta voi olla, että eri kulttuurissa itsenäistyminen ei ole sama kuin toisessa ja minun mielestsä itsenäistyminen on laajempaa kuin vain asuminen omillaan. Minun kotimaassa voi olla, että joku asuu omillaan, mutta me emme sano, että hän itsenäistyy  ja vain asuminen omillaan ei riitä että puhumme itsenäistymisestä, koska kun hänen vanhemmat auttavat häntä ja ilman vanhempien apua hän ei päirjää hän ei vielä itsenäisty. Suomessa vaikka hallitus auttaa sellaisia ihmisiä joka asuvat omillaan, mutta minun maassa hallitus ei auta näitä ihmisiä esim. Kun puhumme oppilaasta, valtaosa heistä, eivät pärjää ilman vanhempien apua. Toisaalta vain pieni määrä ihmisiä meidän yhteiskunnassamme asuu omillaan ja suuri määrä heistä kun he ovat sinkkuja asuvat vanhempien kanssa, mutta tämä ei tarkoita sitä, että he eivät ole itsenäistynyt.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر