۱۳۹۱ مرداد ۲۷, جمعه

تحت فشار قرار دادن زندانی سیاسی کمال شریفی از طرف وزارت اطلاعات


نقض حقوق اولیه زندانیان کرد در زندان ها بصورت امری متداول در آمده است.  کمال شریفی روزنامه نگار 39 ساله و زندانی سیاسی کرد که در زندان میناب در میان زندانیان عادی و جرایم مواد مخدر بسر می‌برد. کمال شریفی در سال ۸۷ در شهر سقز بازداشت و در شعبه ۱ دادگاه انقلاب سقز به ریاست قاضی شایق به ۳۰ سال زندان محکوم شده است. وی پس از اعتصاب غذای طولانی در سال ۸۷ از مشکلات گوارشی معده و روده نیز رنج می‌برد و بهداری زندان تاکنون هیچ اقدامی برای درمان ایشان انجام نداده است.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

بنا گزارش ستاد مرکزی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ، به دستور رئیس کل اداره اطلاعات استان کردستان مسئولین سایت دیار و نادیار وابسته به اداره اطلاعات همراه با بازجویان پرونده ، به دیدار زندانی سیاسی کمال شریفی در زندان میناب رفته و وی را تحت فشار شدید روحی و حسمی قرار میدهند و به وی می گویند که باید دیکته های این وزارت را قرائت خوانی کند که آنها عنوان مصاحبه و افشاگری در سایت دیار و نادیار انتشار دهند. بر اساس این گزارش بازجویان وزارت اطلاعات در بازجویی ها از ایشان خواسته بودند که یا تن به این کار میدهد و یا  دوباره پرونده ی وی به جریان می افتند و امکان صدور حکم اعدام وجود خواهد داشت.
این فعال سیاسی کرد که برای اجرای حکم زندان و تبعید خود به زندان میناب در استان هرمزگان تبعید شده تاکنون بار‌ها درخواست اجرای اصل تفکیک جرایم و انتقالش به زندانی که جرایم سیاسی در آن به سر می‌برند، داشته ولی مسئولین نسبت به خواسته وی بی‌توجه بوده‌اند.
لازم به یادآوری است که وی در سالهای ۱۳۶۵ و ۱۳۶۷ نیز دوبار به اتهام‌های سیاسی بازداشت شده بود که بابت هردو پرونده، ۱ سال زندان و ۴۰ ضربه شلاق را تحمل کرده است.
گفتنی است در این نوع اعترافگیرها بازجويان زندانیان مجبور ميكنند كه اعترافات ديكته شده به آنها را چندروز درحضور بازجويان تمرين كنند وبراي آنها مشخص ميكنند   که در کدام قسمت بحث چگونه وبا چه لحني  روی چه موضوعاتی تاكيد كنند.
شایان ذکر است که از بدو پیدایش جمهوری اسلامی، قضات و حاکمان شرع انبوهی از بازداشت شدگان را به اتهامات سیاسی، مذهبی، جنسی و یا سایر جرائم تنها بر اساس اینگونه اعترافات اجباری به مرگ محکوم کرده‌اند. تعداد بیشتری بخاطر عدم اعتراف یا پافشاری بر باورهایشان در برنامه های تلویزیونی، اعدام شده‌اند. در طول سالها، زندانیان سابق، اقوام قربانیان، و سازمانهای حقوق بشر به کرات شکنجه زندانیان در ایران و استناد مقامات قضایی ایران به اعترافات اجباری علیه متهمان را گزارش کرده‌اند.
کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر