۱۳۹۴ فروردین ۲, یکشنبه

Kurdien kollektiivinen kärsimys tekstin silmin

Aziz Shexani
Levätköön rauhassa viattomat uhrit 
Rauhaa teille


Miksi pahuus pääsee irti ja vaatii ihmiskunnalta henkeä? Miksi ihminen tai valtio tekee hirmutekoja toisia kohtaan? Onko ihminen ylipäätään muuttunut? Onko meillä edelleen kaikki eväät hirmutekoihin? Mikä taho pystyy poistamaan tämän ominaisuuden ihmisestä? Olemme kokoontuneet muistamaan kurdien uhreja ja erityisesti siviilejä, vapaussodassa kaatuneita miehiä ja naisia. Muistamme, että kuinka kahdeskymmenes vuosisata on kohdellut kurdeja ja missä määrin kärsimysaallot ja kärsimystulvat ovat peittäneet maa-alueen, jossa asuu valtiotonta kansa.
Historian valossa voi vakuuttaa, että kurdien kärsimysten lista on pitkä ja tämän päivän aiheenamme on Halabcen muistaminen.

16.3. 1988 hyökättiin kemiallisin asein Helebce-kaupunkiin ja se joutui pakon edessä uhrautumaan. Irakin ja Iranin armeijat mukaan lukien Etelä-kurdistanin puolueiden asemiehet taistelivat alueen valtaamisesta ja hallinnasta. Etelä-Kurdistanin puolueet olivat Iranin armeijan kanssa samalla rintamalla ja yrittivät murskata Irakin armeijaa. Täten Irakin johtaja Saddam Hussein turvautui vakavaan instrumenttiin ja määräsi käyttämään kemiallista asetta.
Edellisenä vuonna 28.kesäkuuta (1987) asuinkaupunkini ”Serdesht” joutui kärsimään kaasuttamisesta ja tahtomatta kallistui kuoleman rinnalle. Ihmisten kuolema ja elävien kaupunkien tuhomainen oli täsmälääke Iranin ja Irakin sotalordien verijanon sammuttamiseksi. Iran ja Irak olivat sodassa ja maiden sortajat Saddam ja Khomeini eivät välittäneet siviilien kohtalosta eivätkä luonnon raiskaamisesta. Kaupunkeja, kyliä, metsiä, peltoja tuhottiin ja poltettiin maan tasalle ja lopulta solmittiin aselepo. Saddamin ja Khomeinin ajatusmaailma ja politiikka eivät tunteneet ihmisyyttä eivätkä luontoa. Kahdeksan vuotta kestäneen sodan seuraukset kurdeille olivat kivuliaita. On todettava se, että heidän osuutensa maailman sotien seurauksista ovat samanlaisia vaikutuksiltaan ja kurdit ovat jääneet sota raunioiden keskellä tyhjin käsin.
Helbcen-tarina ei ole kurdien katastrofien ensimmäistä eikä viimeistä. Kurdit ovat eläneet satojen vuosien aikana kahden imperiumin, Ottomaanin ja Persian kynsien alla ja ensimmäisestä maailmansodasta lähtien neljän musertavan valtion alaisuudessa. Ensimmäisen maailmansodan loputtua kurdit eivät pystyneet toteuttamaan tai saamaan itsemääräämisoikeutensa. Sen sijaan jakautuneena kansana joutuivat suurvaltioiden ja hallitsijavaltioiden ansoihin. Kurdistanissa asuvien tragedia riippuen maailman poliittisesta järjestelmästä ja kurdien valtiottomuudesta asemasta ei ole saanut maailmassamme riittävästi huomiota. Viime sadan vuoden aikana kurdit ovat heränneet ja ensimmäisenmaailman sodan loputtua uusia vapausliikkeitä ovat ilmaantuneet ja vaatineet kurdeille omia oikeuksiaan.
Kulunen sadan vuoden tapahtumasarjat Kurdistanin maakamaralla osoittavat, että kurdina oleminen ei ole helppoa, koska syntyessään joutuu monikerroksisen sorron alle, joista ei voi vapautua uhraamatta. Olemme itse eläviä esimerkkejä tästä vaikeista historiallisista tapahtumista Suomi-neidon sylissä. Kurdistan kurdien asuinmaana on nähnyt monia sotia ja itse asiassa muualta tulleet sotaväet ja imperiumien sotamiehet ovat käyneet sotiaan kurdien maakamaralla. Toisin sanoen kurdit ovat maksaneet muiden sotahalukkaiden verot omalla verellään ja uhraten maata ja sen asukkaita. Kurdeja on vainottu, sorrettu, murhattu, pakkosiirretty, pakkoaseistettu, pommitettu kaikin asein. Kurdien hallitsijavaltiot Iran, Turkki, Irak ja Syyria ovat yrittäneet kaikin keinoin pyyhkiä pois kurdien identiteetin ja kulttuurin.
Kurdiväki on pyrkinyt kestämään suurta sortoa ja oman identiteettinsä, kielensä, kulttuurinsa ja asuinalueensa puolesta joutunut tarttumaan aseisiin. Valtioiden väkivaltakulttuuri on vaikuttanut pahasti alueen kehitykseen ja jättänyt korvamaattomia tuhoja jälkeensä. Kemikaaliaseiden käyttöä kurdeja vastaan Itä- ja Etelä Kurdistanissa, Khomeinin jihad-fatwan julistaminen kurdeja vastaan Itä-Kurdistanissa ja kovien otteiden käyttäminen kurdeja vastaan Pohjois- ja Länsi Kurdistanissa eivät ole vielä peittyneet ajan pölyllä. Kymmenien tuhansien ihmisten kuolema kaikissa Kurdistanin osissa on historiallinen todistus kansan suuresta vainosta kaikkien maailman valtioiden edessä. Maailman suurten valtioiden, organisaatioiden ja kansalaisten hiljaisuus on antaneet vapaat kädet vallanpitäjille tehdä hirmutekoja ja viedä sankoin joukoin siviiliä omista kodistaan ja haudata elävänä maahan tehtyihin kuoppiin.
Kurdit ovat viime kymmenen vuoden aikana erityisesti Etelä-Kurdistanissa merkittävän kansannousun jälkeen 5.maaliskuuta 1991 nostaneet päänsä ja hiljaa vaatinut aktiivisempaa itsemääräämisoikeutta. Vapauden tie on kivinen ja voi astua hengenvaarallisiin ansoihin, mutta viimeaikaiset muutokset toteavat, että kurdit voivat jatkaa matkansa kohti parempaa tulevaisuutta. ISIS:in hyökkäykset kurdeihin Etelä- ja Länsi-Kurdistanissa viime kuukausina on vaatinut uusia uhreja kurdeilta. Vaikka kurdit eivät ole vieläkään oppineet seisomaan rintamalla yhtenäisesti ja ovat jakautuneet monien tahojen kesken, mutta tilanne kuulostaa paremmalta verrattuna lähimenneisyyteen.
Hyvät Helbce-muistopäivän osallistujat, Suomi ja monet muut maat ovat maksaneet kovan hinnan itsenäisyytensä saavuttamiseksi ja säilyttämiseksi. Kuitenkin kurdien maksettu hinta on ollut kova, mutta ei ole vieläkään saavuttanut päämääräänsä ja kärsimyskierre ja sortotilanne jatkuu. Kurdina en koskaan ole halunnut paeta kurdien heikkoja pulia ja olen kohdistanut kritisointini kurdien poliittisiin puolueisiin ja kurdien individuaali- ja kollektiivitoimintaan. Kuitenkin toisen kansan kaasuttaminen ja telottaminen sankoin joukoin on rikos ihmisyyttä vastaan.
Kurdien vaino ei ole taakse jäänyttä historiaa ja se on edelleen läsnä Kurdistanin kaikissa osissa. Kurdipolitiikkojen murhaaminen Euroopassa Iranin diplomaattiterroristien käsin Itävallassa ja Saksassa vuosina 1989 ja 1992, Irakin armeijan Afal-operaatio kurdeja ja heidän asuinalueitaan vastaan 1980-luvun viimeisinä vuosina, kurdien vainoaminen ja eristäminen Länsi-Kurdistanissa Syyrian hallituspolitiikan seurauksena kymmenien vuosien aikana ja pyrkimys kurdien juurten ja identiteetin hävittämiseen Turkissa ovat toisiinsa linkittyneitä tarinoita, jotka kertovat maailmalle kollektiivisesta kansan kärsimyksestä. Kansan jatkuvan kärsimys on tuottanut traumoja alueella asuville ihmisille. Kurdistanin hallitsijavaltioiden politiikan luonne on perustunut kurdien vaimentamiseen ja väkivaltaan, täten umpikujasta ulos lähteminen on monimutkaistunut. Vaikka aikomuksena on lähteä kohti parempaa tulevaisuutta, mutta näillä näkymin kurdien tulevaisuus on vielä epäselvää. Koska sekä suurvallat että vallanpitäjät alueella harrastavat ”hajota ja hallitse” politiikkaa. ISIS-järjestön hyökkääminen kurdialueisiin on uusi tapaus joka on muiden kurdien hallitsijavaltioiden tahojen kanssa tuonut mukanaan tuhon ja kuoleman aaltoja kurdeille Etelä- ja länsi Kurdistanissa. ISIS-järjestön taistelijoiden hyökkäys kurdisiviileihin perustuu uusiin tulkintoihin, mutta se sortovaltioiden tavoitteesta ja käytännöstä ei eroa paljoakaan. Uusi järjestö tuntemattomana ja piilossa olevana suunnittelukarttana on kolikon toinen puoli, josta ei voi hyvää seurata. Heidän politiikkansa ja tavoitteensa täydentää hirmuvaltioiden väkivaltapolitiikkaa ja on kemiallisen aseiden hyökkäyksen jatke.
Hyvät tilaisuuden osallistujat ja kuulijat
Sotien ja katastrofien kohtaamisseurauksena ihmiskunta ajattelee ottavansa opiksi historiasta ja luulee, että ei tuollainen voi enää tapahtua. Kuitenkin ihmiskunnan tulevaisuus on kiinni meistä ihmisinä. Ihminen vailla ihmisyyttä voi aiheuttaa valtavia kärsimyksiä muille ja tuhoa ympäristölle. Vaikka 27 vuotta sitten tapahtuneelle on löydettävissä monia syitä, kuitenkin voi kysyä miksi kurdeille on käynyt niin pahasti. Riippumatta kaikesta me saamme tänään muistaa kurdiuhreja, jotka ovat kuolleet viimeisen sotien aikana siviileinä, oman maan ja oikeuksien taistelijoina ja puolustajina. Kurdien turvallisuudesta on huolehdittava myös heidän mahdollisuudesta asua turvassa omassa maassaan.
______________

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر